Thursday, March 10, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa









MyEm0.ComHari ini movie terbaru Terbitan KRU akan keluar kat pawagam iaitu HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA..memang lama dah mw rancang tgk movie ni sejak tgk trailer nya..kelmarin pun dah rancg dgn bos juga mw tgk movie nie kat CENTRE POINT..hahaha apa lagi demi memenuhi keiginan melihat movie ini terpaksa lah skip keja selama 1 jam..tp BUKAN saya jak taw yg escape bos pun ikut sekali juga. dy belanja tgk wayng juga hahaha save juga bajet hari ini hehehe
MyEm0.Comurm apa lagi arr nak ckp..oh ya saya pun dah tgk juga kan..lebih baik cerita kan pasl sinopsis nya kan..hehehe..Hikayat merong mahawangsa ini mengisahkan seorang nakhoda dan pahlawan yg bernama merong mahawangsa.




Empayar Rom ketika itu adalah  dibawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah.


Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. dalam pertempuran itu Merong telah mengalami cedera parah, tp akhirnya dia telah diselamatkan oleh seorang pawang, di pendek kan cerita merong telah menjadi raja di kg pawang tersebut  iaitu LANGKASUKA dan telah berkahwin dgn seorg gadis bernama Embok utk dijadikan permaisuri..


Merong telah mengumpul agkatan tenteranya utk menyerang balik Geruda, Dgn bantuan putera Rom & Laksamana cina mereka telah menyerang kubu Geruda..Mereka telah mencapai kejayaan yang mana kubu Geruda telah berjya di musnahkan..TP yg menyedihkan di akhir cerita ini ialah, Merong telah berkorban nyawa demi untuk membunuh Taji yg kebal itu..huhuhuhuhuhu sedihnya



Urm tp yg kurang best nya pasal movie ini ialah grafiknya x berapa cantik dan susunan skrip yg kurang kemas, saya melihat pun kdg2 paham, kdg2 tidak
MyEm0.Com


SNEK PLATE!!
sepa pulak ni??? hahaa yg ini adalah kwan yg join sekaki yg ikut g tgk wyg..
BOB MARLEY..HAHAH
habis jak kitorg g tgk movie nie...Bos bawa pulak g makan launch kat KFC..sambil mengurat cashier kat KFC itu..hahaha sepa arr namanya oh ya miss qasila..haha ketawa jak saya..

INILAH BOS YG SELALU BELANJA NIE

MyEm0.Com

hahaha apa-apa pun terima kasih kepada bos @ abg ROSLI kerana selalu belanja..hahaha...hidup umno( bos nie salah satu ahli pemuda Umno kawsan papar aktif sgt dalm politk)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...